Medicatie bij burn-out?

Nefast bij burn-out: platte rust, piekerverlof en pillen!

Een goed huisarts voor burn-out herken je aan hoeveel patiënten hij van de medicatie af helpt, niet aan hoeveel patiënten hij medicatie voorschrijft!

Burn-Out is een energiestoornis en geen ziekte!

Burn-out is helaas bij vele huisartsen nog relatief onbekend. Zij herkennen basis signalen die ook bij depressie opduiken en grijpen daarom naar de kennis die ze hebben. Vanuit die kennis gaan ze patiënten in burn-out onterecht medicaliseren.

Een burn-out is géén depressie. Bij een depressie kan je kort gezegd geen enkele positiviteit meer vinden in je totale leven. Bij burn-out beperkt dit zich tot één of meerdere (maar zeker niet alle) aspecten van je leven (bv. werk of gezin maar je stelt je leven in totaliteit niet in vraag). Vermoed je eerder depressie dan burn-out, wend je dan onmiddellijk tot een huisarts die je doorverwijst naar psycholoog of psychiater. Ga niet op eigen initiatief of op aanraden van anderen zelf experimenteren met medicatie, dat is levensgevaarlijk!

Een burn-out kan je wel ziek maken, maar de symptomen zijn een natuurlijke reactie van je lichaam, als teken dat het anders en gezonder hoort. Ga je die symptomen met medicatie te lijf, dan werk je aan symptoombestrijding en niet aan de oorzaken (anders en gezonder omgaan met stressprikkels).

Gevolgen van medicatie bij burn-out!

De voorgeschreven medicatie zorgt ervoor dat je gevoelens onderdrukt of zelfs lamgelegd worden. Je kan het zalig vinden om even niks meer te voelen, even gewoon in alle rust te ontspannen… maar je lichaam schreeuwt om je aandacht!

De basis voor een snel en duurzaam herstel uit burn-out draait om het beter leren luisteren naar de signalen die het geeft! Voel wat je lichaam je vertelt en luister als het fluistert zodat het niet hoeft te schreeuwen. Blijf je ten allen tijde bewust van wat je voelt en laat je begeleiden om je gevoelens te onderzoeken en de stress bij de bron aan te pakken.

Kreeg je toch medicatie van je huisarts, ga het gesprek aan en in geval van zuivere burn-out bouw je deze zo snel mogelijk af in samenspraak met je arts! Wees kritisch ten opzichte van medicalisering bij burn-out.

Anti-depressiva en slaapmiddelen zonder meer?

Anti-depressiva en slaapmiddelen zijn niet bestemd voor burn-out. Ze mogen zelfs niet eens worden voorgeschreven voor patiënten die niet eerst een behandeling zonder geneesmiddelen hebben gehad!

Wist je dat de meeste bijsluiters van anti-depressiva je vertellen dat zelfmoordgedachten, zelfmoordgedrag en het ontwikkelen van angststoornissen als “normaal” worden beschouwd tijdens of kort na de behandeling?

Bovendien is stoppen met deze medicatie niet vanzelfsprekend. Afbouw onder medisch advies is strikt noodzakelijk omwille van dezelfde potentiële bijwerkingen als hierboven beschreven. Het op eigen houtje afbouwen zonder medische ondersteuning kan leiden tot psychose en is absoluut af te raden!

Onterecht voorgeschreven bij Burn-Out!

Hoor je één van deze namen vallen, laat je alarmbel rinkelen en ga een kritisch gesprek aan met je huisarts: Clozan (Slaap – en kalmeringsmiddel) – Cymbalta (Anti-depressiva) – Deanxit (Anti-depressiva en anti-psychotica) – Prazepam/Lysanxia (Angstremmer) – Remeron (Anti-depressiva) – Sedistress (Hypnotica en slaapmiddel) – Serlain (Anti-depressiva) – Seroxat (Anti-depressiva) – Sipralexa (Anti-depressiva) – Temesta (Slaap- en kalmeringsmiddel) – Tranxene (Slaap- en kalmeringsmiddel) – Trazodone (Anti-depressiva) – Trazolan (Anti-depressiva) – Venlafaxine (Anti-depressiva) – Xanax (Slaap- en kalmeringsmiddel) – Zolpidem (Slaap- en kalmeringsmiddel)

Voedingssupplementen of toch maar niet?

Voedingssupplementen zijn geen medicatie maar ze worden hier vernoemd omdat huisartsen ze soms ook voorschrijven.

Voedingssupplementen zijn niet bedoeld om gezond eten te vervangen. Je krijgt een aantal voedingsstoffen niet binnen als je je beperkt tot het innemen van supplementen. Een sinaasappel bv. bevat naar vitamine C ook betacaroteen en calcium. Deze 2 stoffen krijg je niet binnen via een supplement.

Natuurlijke voedingssupplementen kunnen geen kwaad en kunnen ondersteuning bieden, maar laat je goed adviseren want tegenwoordig wordt medicatie al bijna “verpakt” als voedingssupplement. Maak zelf werk van een gezond voedingspatroon met gezonde ingrediënten en essentiële vezels uit fruit, groenten en peulvruchten.