Eerste hulp bij stress

Aan de slag met gezonde stresshantering!

“Stress krijg je als je hart nee zegt en je mond ja”

Signaleer tijdig: wat voel je?

Ben jij je bewust van je gevoelens, mentaal en fysiek?

Kan je aanwijzen waar je iets voelt of ging je al zodanig ver over je grenzen dat je gevoel (tijdelijk) werd geblokkeerd? Regeert angst en/of woede in je leven vanuit te langdurige blootstelling aan stressprikkels?

Ben je snel geïrriteerd? Zijn je spieren gespannen? Zit er een knoop in je keel/maag?

Heb je hoofdpijn? Doen je darmen lastig? Merk je problemen in je concentratie?

Wat voel je waar?

Wat is er gebeurd en heb je erover nagedacht?

Geloof jij altijd wat je denkt? Hoe denk jij over een bepaalde gebeurtenis?

Wist jij dat je je gedachten zelf (bewust of onbewust) stuurt? Dat je het stuur in handen kan nemen voor een gezonder brein?

Wist je dat je met je eigen gedachten je eigen gevoelens levert en dat je gevoelens op hun beurt je gedrag bepalen?

Stel je eigen gedachten bij elke gebeurtenis in vraag!

Klopt wat je erover denkt wel? Voel je je goed onder die gedachte? Presteer je beter door deze gedachte? Brengt deze gedachte je dichter bij je eigen doel? Hoe kan je het anders zien? Hoe wil je je voelen en wat kan je dan denken om dat te voelen?

Stress zorgt voor tunnelvisie: neem even afstand!

Kies jij voor een tunnel met focus op het licht aan het einde? Of durf je mee in de helikopter te stappen en naar jezelf in je eigen context te kijken vanaf een gezonde en veilige afstand?

Stop met rampscenario’s voorstellen: het zijn maar gedachten. Stop met mensen als alleen maar slecht of goed te zien. Stap eventueel letterlijk uit de situatie.Blijf van de slachtofferstoel en ga niemand aanklagen.Werp jezelf niet op als redder voor anderen.Hoe denk je hierop terug als je 80 jaar bent? Hoe zou een vriend of vriendin dit oplossen?

Gebruik een ontspanningstechniek!

Adem door een rietje, concentreer je op je ademhaling maar verander deze niet. Span en ontspan je spieren afwisselend.Visualiseer een prettige plek, roep de vakantie in je hoofd op. Ga even buiten wandelen bij voorkeur in een groene, natuurlijke en open omgeving. Beweeg volgens de pomodoro techniek! Denk aan knuffelen met je kinderen, partner of huisdier… of uiteraard, doe dat in het echt als je daartoe de mogelijkheid hebt.

Vervang de stresserende gedachte door een helpende gedachte!

Een foutje maken is nog geen ramp. Het is eerder ook altijd goed gekomen.

Je hebt de talenten om het op te lossen.Je kan meestal invloed uitoefenen. Je bent menselijk en niemand is perfect.Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Je hebt altijd de keuze tussen aanvaarden, veranderen of weggaan.

Achteraf: wil ik iets structureel veranderen?

Je hebt meer invloed dan je denkt, je werkgever is er ook gebaat bij dat jij je werk vitaal, effectief en met plezier doet. Vraag tijdig hulp, sociale contacten en steun helpen tegen stress. Verander van taken. Wissel inspanning af met ontspanning. Zoek je rustgevers op volgens je vooropgestelde planning, niet pas als je ze nodig hebt. Zoek tijdig je burn-out procesbegeleider op wanneer je er zelf niet uitkomt!